יום שלישי, 17 במרץ 2015

כתיבה יוצרת



מרגע נגיעת העיפרון בדף – תקף אותנו חיידק הכתיבה
אנחנו לומדים לכתוב בשלב מאוד מוקדם של חיינו – בתחילה, רק בכדי לכתוב את האותיות והמספקים שהגננת או המורה רוצות שנעתיק למחברותינו. אצל רבים מאתנו נשארת הכתיבה אמצעי טכני בלבד – של הגשת עבודות בבית ספר, כתיבת מבחנים או ניסוח מסמכים שונים בחיי העבודה. אצל אחרים, לעומתם, הופכת הכתיבה למשהו אחר לגמרי – יצר אומנותי. אנחנו כותבים בשביל לתת לנפש שלנו פורקן על הדף (או מסך המחשב) – ויצר זה הוא יצר שאסור לנו לרסן.




כתיבה יוצרת – עולם של כתיבה אומנותית אישית ומיוחדת
אם נתקלתם פעם במונח כתיבה יוצרת ולא ידעתם מה פירושו לגמרי – הנה הסבר קצר. כתיבה יוצרת מוגדרת ככל כתיבה שהמטרה שלה היא אומנותית. התוצר של תהליך הכתיבה היוצרת הוא טקסט שלא נכנס לקטגוריה של טקסטים עיוניים, ענייניים, פרסומיים או הדרכתיים – אלא בקטגוריות של סיפורת, שירה, הגיגים או מחזאות. ניתן להבין, אם כן, שמטרת התהליך של כתיבה יוצרת היא יותר מלתת מידע – אלא לבטא אומנות. רבים מאתנו עוסקים במודע או שלא במודע בתחום זה – ולא צריך להשאיר את כל היצירה שלנו במגירה.

ללמוד כתיבה יוצרת ולהפוך מכישרון בוסרי לאמן מגובש
תמיד ידעתם שיש לכם כישרון כתיבה. זה התחיל כבר במשימה בבית הספר היסודי – כשהסיפור שהגשתם למורה זכה לחיוך ולמשפט בדבר כישרונכם הרב. חלק גדול מאתנו ממשיכים לכתוב עם השנים, ומשאירים את התוצרים האומנותיים שלנו במגירות החדר או תיקיות המחשב – בלי לתת לכישרון שלנו להתפתח באמת. כישרון בוסרי כשלעצמו הוא נהדר – אבל מי שרוצה לעשות את הקפיצה קדימה מכישרון לאומנות מגובשת יכול לקבל לכך עזרה והכוונה חיצונית בדמות לימודי או סדנאות כתיבה יוצרת. מדובר, בסופו של דבר, בפורקן האומנותי של הנפש.