יום ראשון, 15 במרץ 2015

אחריות חברתית



אחריות חברתית – מחויבותו של האדם לחברה
בעולם אידיאלי, החברה היא שמטפחת את האדם והופכת אותו למה שהוא, החברה היא שצריכה לתמוך בו כשהוא נופל והחברה היא שמרימה אותו לגדולות. כך גם האדם – שמחויב לחברה ותורם לה הופך למעשה את החברה לגוף החזק והתומך שהיא. למודל של מחויבות בני האדם לחברה שבה הם חיים ולתמיכה בה, קוראים אחריות חברתית. לפי מודל זה, שלקוח מעולם המוסר, האדם צריך לתרום לחברה שלו ולתת עבורה ככל יכולתו – וכך היא גם תדע לתמוך בו בשעת הצורך. הכוונה היא לא למודלים סוציאליסטיים או קומוניסטיים – הכוונה היא פשוט לסגנון חיים חברתי ומודע יותר לצרכי הקהילה שסובבת את האדם.

קצת על סחר הוגן ועסקים חברתיים – דוגמאות של אחריות חברתית
אחריות חברתית מקבלת ביטוי בולט בשני מודלים בחברה המודרנית – סחר הוגן ועסקים חברתיים. עסק חברתי הוא עסק שמוקם לשתי מטרות עיקריות – רווח ותמיכה בקהילה. מטרת יצירת הרווחים היא מטרה נלווית למטרה חברתית או קהילתית כלשהי, והרווחים הנוספים מנוצלים לתמיכה במטרה זו. סחר הוגן הוא מודל עסקי שנועד לצמצם את פערי הרווחים והניצול של גורמים מדוכאים כלכלית על ידי העולם המערבי. כך למעשה מתחייבים העוסקים בסחר הוגן לצמצם את הרווחים שהם קוצרים בתיווך בין הצרכן ליצרן – כך שגם היצרן וגם הצרכן ייהנו מהקלה כלכלית.

אחריות תאגידית – מודל מוביל של אחריות חברתית
עוד מודל של אחריות חברתית, שרלוונטי לעולם התאגידים העסקיים, הוא האחריות התאגידית. אחריות תאגידית היא התחייבות של תאגיד ליצור מודל עסקי הוגן יותר כלפי העובדים בו וכלפי החברה שבה הוא נמצא. כך, עסקים הנאמנים לאחריות תאגידית מתנהלים בשקיפות, יוצרים סביבת עבודה הוגנת כלפי עובדיהם ובדרך כלל גם מתחייבים לצמצום זיהום אקולוגי ותרומה לחברה ירוקה.