יום רביעי, 4 במרץ 2015

מחלת מקצוע



כיצד מונעים מחלת מקצוע במקום העבודה?
מחלת מקצוע שונה מתאונות עבודה בכך שהיא אינה נגרמת בפתאומיות. מדובר על מצב בו ישנו תהליך ממושך של חשיפת העובד לתנאי עבודה מזיקים, הגובים בסופו של דבר מחיר חמור. בנוסף, לא כל מחלה הנגרמת כתוצאה מעבודה בתנאים מסוימים מזכה את הנפגע בפיצוי. החוק קובע רשימה של 40 מחלות שרק בגינן ניתן לקבל פיצוי. על מנת לקבל את הפיצוי נדרש העובד להוכיח קשר בין המחלה לבין העיסוק בעבודתו. לאחר הוכחת הקשר קובע המוסד לביטוח לאומי את אחוזי הנכות המגיעים לעובד ומחליט האם הפיצוי יהיה זמני או קבוע.






השאלה העיקרית היא כיצד מונעים מלכתחילה את המצב של מחלת מקצוע. מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית הכפוף למשרד הכלכלה קובע כי ניתן לעשות זאת במספר מישורים. במישור הראשון, על המעסיק לנסות למנוע מחלת מקצוע בעזרת מניעת חשיפה של העובד לגורמים המזיקים. גורמים אלו יכולים להיות כימיים, פיזיקליים, ביולוגיים, פיזיולוגים ועוד. המשרד ממליץ על הזמנת מעבדה מוסמכת לגהות תעסוקתית, שתפקידה להעריך את הסיכונים הקיימים ולבצע מדידות של החשיפות הקיימות. בנוסף, קיימים חומרים מסרטנים האסורים לשימוש בישראל ומהם צריך להיזהר.

תנאים סביבתיים ושמירה על האדם העובד

במישור השני של מניעת מחלת מקצוע במקום העבודה, ההמלצה היא לדאוג מראש לתנאים סביבתיים הולמים. תנאים אלו כוללים תהליכי עבודה, תנאים גיאוגרפיים ותנאי אקלים. מקום העבודה נדרש לדאוג לתנאים סביבתיים תקינים ולתהליכי ייצור בלתי מזיקים. במישור השלישי, ההמלצה היא להכשיר את העובד בצורה נכונה וכך להפחית את הסיכון לחלות. 

הרפואה התעסוקתית היא חלק בלתי נפרד ממניעת מחלת מקצוע. זו רפואה מונעת בה עובדים עוברים בדיקות רפואיות תקופתיות, המפחיתות את הסיכון ומבטיחות סביבת עבודה בטוחה ובריאה.