יום שלישי, 10 במרץ 2015

סוכרת ביטוח לאומי



קביעת דרגות נכות עבור חולי סוכרת ביטוח לאומי

חולי סוכרת יכולים להגיש בקשה לועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. ועדה רפואית רשאית להחליט על קביעת דרגת נכות ולזכות את המבוטח בקבלת פיצוי וגמלה. יחד עם זאת, ספר הנכויות בו נמצאת ההגדרה של סוכרת ביטוח לאומי קובע מספר דרגות. חולה בסוכרת שאינה מטופלת באינסולין לדוגמא זכאי ל-10% נכות בלבד, בעוד חולה המטופל באינסולין זכאי ל-20%. אם החולה סובל מחוסר תחושה ברגליים הוא יכול להגיע עד 65% נכות. 

סוכרת ביטוח לאומי

לאורך השנים חלו לא מעט שינויים בנושא של זכויות סוכרת ביטוח לאומי. הסיבה לכך קשורה להעדפתם של רופאים לא לקבוע את רמת הנכות המקסימאלית. בנוסף, משרד האוצר מעוניין להכביד במידה מסוימת על קביעת שיעורי הנכות עבור סוכרת ביטוח לאומי. בועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי נדרשים להתמודד עם שורה ארוכה של תקנות ולהתחשב גם במאפייני המחלה.

מדוע קשה לקבוע את אחוזי הנכות הרפואית?

מחלת הסוכרת מתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן. אחוזי הנכות עולים ככל שעולה חומרת המחלה, אך בפועל קיימים הבדלים משמעותיים בין מבוטחים בגילאים שונים. הסוכרת מחולקת לליקויים רבים וכל מבוטח מקבל אחוזי נכות אחרים. בקביעת דרכות נכות עבור חולי סוכרת ביטוח לאומי משתמש בהמלצות של הועדה הרפואית, בהיסטוריה הרפואית של המבוטח ובנתונים נוספים הנמצאים בידו.

יש מקרים רבים בהם מבוטחי סוכרת ביטוח לאומי מגישים ערעור על החלטת הועדה הרפואית. מי שאינו מרוצה מההחלטה יכול להגיש ערר תוך 90 ימים. במידה והמבוטח אינו מרוצה מדרגת אי הכושר שנקבעה לו, הוא יכול לערער בתוך פרק זמן דומה על החלטת פקיד התביעות. את הערעורים כדאי להגיש תוך מילוי המסמכים ולאחר התייעצות עם אנשי מקצוע.