יום שלישי, 10 במרץ 2015

פטור ממס הכנסה



האם נכות רפואית מקנה פטור ממס הכנסה?

באופן עקרוני, החוק בישראל מאפשר לאנשים שנקבעה להם נכות רפואית של 100% או 89% ומעלה לפי חישוב מיוחד לקבל פטור ממס הכנסה. הזכאות כפופה לקריטריונים מוגדרים והיא דורשת עמידה מול ועדה רפואית. מי שאינו על תנאי הזכאות, עבר אירוע רפואי או מצבו הוחמר, רשאי לפנות לועדה רפואית הכפופה לרשות המיסים. הועדה עצמה נערכת על ידי המוסד לביטוח לאומי והוא גם הגוף האחראי על הטיפול השוטף בבקשה. מעבר לכך, את חישוב אחוזי הנכות כדאי לבצע יחד עם אנשי מקצוע ועל פי המחשבון המופיע באתר המוסד לביטוח לאומי. 

יש מספר מאפיינים המלווים את הזכאות עבור פטור ממס הכנסה. המאפיין העיקרי הוא שהזכאות מתחילה רק לאחר 184 ימי נכות. המשמעות היא שלא ניתן לקבל את הפטור מהרגע הראשון או מיד לאחר תאונה שגורמת לנכות רפואית. מצד שני, העומדים בתנאי הזכאות יכולים לקבל החזרי מס רטרואקטיבית עד 6 שנים מיום הגשת הבקשה. פטור ממס הכנסה גם ניתן לאנשים בעלי תעודת עיוור או לקוי ראיה.

פטור ממס הכנסה

מה הקשר בין תקרות הכנסה לפטור ממס?

בעלי נכות רפואית הזכאים לקבלת פטור ממס הכנסה צריכים להבין את הקשר בין תשלומי מס לבין תקרות הכנסה. תקרות הכנסה שונות נקבעו עבור הכנסה מיגיעה אישית לעומת הכנסה שאינה מיגיעה אישית. תקרות אחרות נקבעות עבור הכנסה מריבית על כספי פיצויים או ביטוח ששולמו בשל פגיעות גוף, וההבדלים יכולים להגיע למאות שקלים בחודש. 

על מנת לממש את הזכות ולקבל פטור ממס הכנסה צריכים נכים למלא טופס 1516, לצרף עותק נאמן למקור של פרוטוקול הועדה הרפואית שקבעה את אחוזי הנכות ולהגיש את הכל לפקיד השומה הסמוך למקום המגורים.