יום שני, 14 באוקטובר 2013

איגוד מקרקעין



מהן הזכויות והחובות של איגוד מקרקעין?
כאשר גוף מסוים מוגדר בתור איגוד מקרקעין, יש להבין מה הן הזכויות והחובות שלו, ומה מעמדו בעצם מקנה לו רשמית, איגוד מקרקעין מוגדר ככזה, במידה ורוב הנכסים אשר מניבים לו תפוקה - הם אכן נכסי מקרקעין. לעניין זה מדובר על קרקע מכל סוג שהוא, והחוק לא מבדיל בין מי שמחזיק מקרקעין למטרות עסקיות כאלה ואחרות, מי שמחזיק מקרקעין למטרות של השקעה אישית, מי שמחזיק במקרקעין חקלאי, במקרקעין אשר מיועד להפשרה, וכיו"ב. עיקר החובות והזכויות של איגוד מקרקעין, נועצים באופן טבעי בתחום המיסוי על הקרקע ועל נדל"ן.

מה חייבים ומה לא חייבים לשלם בתחום של מקרקעין?
ישנם היטלים ומסים שונים, אשר איגוד מקרקעין מחויב לשלם אותם, גם אם מדובר על פעולה פנימית של האיגוד אשר מכונה "העברת זכויות" לבעלי זכויות אחרים. כך למשל, במידה ואיגוד מקרקעין מוכר נכס מסוים - עליו לשם מס מכירה. אם איגוד מקרקעין רוכש נכס - עליו לשלם מס מכירה בהתאם.  לעומת זאת, בכל מה שנוגע להיטל השבחה - פטור לחלוטין איגוד מקרקעין מתשלום זה בעת העברת זכויות. על פי רוב, האיגוד גם לא חייב בתשלום מס הכנסה על העברת הזכויות, ובאשר למע"מ - הנושא עדיין נתון במחלוקת.

מתמקדים בעיקר בתחום של מקרקעין
כמובן שכל המסים אשר מן הסתם מצוינים כאן, נגועים לרכישות ומכירות של נכסי מקרקעין כאלה ואחרים. יחד עם זאת, חשוב מאד להבין כי איגוד מקרקעין רשאי להחזיק גם בנכסים שאינם מקרקעין, כל עוד אלו מהווים הכנסות שוליות יחסית באחזקות של האיגוד. מתי בעצם נחצה הגבול בין איגוד מקרקעין לבין גורם אשר איננו כזה מתי כבר ההכנסות מנכס שאיננו מקרקעין נחשב משמעותי? הדבר עדיין נמצא לעתים במחלוקות בבתי המשפט השונים. יש מקרים שבהם נקבע כי איגוד מקרקעין רכש יותר מידי נכסים שאינם בתחום – ועל כן הוא חדל מלהיות במעמד זה, בעוד שלעתים נקבע כי הוא עדיין עומד בהגדרה זו, והיא בעיקר מתעצבת דרך פסקי דין בתחום זה הלכה למעשה.