יום שני, 25 בינואר 2016

מוזיקה אלקטרונית



רבים מכם אשר עוסקים בנושא מוזיקה אלקטרונית נמנעים מלימוד חודרני של תיאוריה מוזיקלית ומסתפקים בידע מוזיקלי בסיסי מאוד. מטרת המאמר הנוכחי הינה לחדד את הקשר בין מוזיקה אלקטרונית על כל גווניה לבין תאוריה מוזיקלית. אנשים אשר מתחילים לעסוק בתחום של מוזיקה אלקטרונית עושים זאת מתוך בחירה ואהבה מאוד גדולה לתחום ואכן יש בה משהו מיוחד ומאוד מגרה שאין בהרבה סגנונות אחרים. אין אף סגנון אחר שכך מושך אנשים ללא כל ידע וניסיון במוזיקה לנסות ליצור מוזיקה. ברוב הסגנונות האחרים, כמו למשל – רוק, פופ ואפילו ג'אז המוזיקה נעשית על ידי מנגנים שחשופים לתיאוריה של הז'אנר במשך שנים, ועם זאת בתוך מוזיקה אלקטרונית התחלת העשייה אצל רוב האנשים היא בעזרת דחף ואהבה אך ללא ידע בסיסי במוזיקה, לכן אין הם יכולים לצפות להצלחה גדולה, אלא עד אשר ילמדו את רזי המקצוע.




מה חשוב להבין על מוזיקה אלקטרונית?
חשוב להבין את היחס בין כמה תפקידים, נניח וכתבנו בייס ליין מצוין ואיך אנחנו כותבים תפקיד שפועל איתו בצוותא – כל אלו פעולות שדורשות ידע בתאוריה וקומפוזיציה שהוא לא בסיסי כלל וכלל. גם טרקים שכביכול אינם מלודים ויש בהם בעיקר קצב וכל מיני משחקי גרוב בין צלילים, עדיין ידע במרווחים ותפקידים  בתוך מוזיקה אלקטרונית יגרום לצלילים להישמע מעניינים הרבה יותר ולעורר תחושות הרבה יותר חזקות בקרב המאזינים.
ידע במוזיקה מאפשר ליוצר של מוזיקה אלקטרונית יצירת נושאים, אפשרויות פיתוח, משחקים בין נושאים ותפקידים שבלעדיהם כל עיסוק כתיבת קטע נעשה הרבה יותר מתסכל ופחות נחמד ובנוסף, ברוב הקטעים יישמעו דומים ומבוססים על אותו ארגז כלים בסיסי שקיים אצל כל אותו יוצר. במוזיקה האלקטרונית חשוב שתהיה את היכולת לבנות שיאים בטרק ולצאת מהם כמו שצריך.