יום רביעי, 20 בינואר 2016

הוראת השעה בנושא גילוי מרצון



הוראת השעה בנושא גילוי מרצון

למרות שזוהי בעצם ברכה נהלים כאלה, הנוהל החדש וכן הוראת השעה בנושא גילוי מרצון לא שינו את עולם הגילוי מרצון, אולי רק באופן טכני ולמראית עין באמצעות המון ביורוקרטיה כאשר התועלת שלה מוטלת בספק. בנוהל החדש, באופן דומה מאוד לנוהל הישן, היא מודיעה כי היא רוצה לעודד אתכם – עוסקים יחידים ובעלי תפקידים בתאגידים אשר עברו עבירות על פי חוקי המיסים, לתקן דיווחיהם ולדווח נתוני אמת. כך למעשה רשות המיסים נותנת לכם פוטנציאל אמתי של הזדמנות לתקן דיווחים בדבר הכנסות והון בחוץ לארץ, תוך התחייבות מצד פרקליטות המדינה ורשות המיסים כי לא יינקטו נגדכם הליכים פליליים לגילוי מרצון. מלבד אי הגשת כתב אישום, בעניינכם בדבר גילוי מרצון, רשות המיסים לא מעניקה לכם למעשה אף תמריץ, או הטבה אמתית בשיעור חוב המס כפי שהיה ניתן למצוא במבצע הישן אשר גם הוא במבט לאחור, לאור היענותכם, אינו חף מליקויים.




הערות על הוראת השעה בנושא גילוי מרצון – 

* רשות המיסים עומלת ויגיעה על יצירת לוחות זמנים טכניים בתוך הוראת השעה בנושא גילוי מרצון, אשר הם אינם תואמים את פני המציאות והטיב שלהם אף אינו ברור. ניסיון העבר אף מוכיח כי טיפול בבקשה לגילוי מרצון לוקח זמן ניכר הן מצדכם והן מצד רשות המיסים, בוודאי יותר מתשעים ימים, לכן אין זה ברור מדוע בסוף תקופה זו עליכם כפונים אנונימיים לחשוף את שמכם – נראה כי שבקשות לאורכה יוגשו כל הזמן, על אף שהגורם האזרחי מוגבל למקסימום של מאה ושמונים ימים ומשלא יינתנו, תעדיפו למשוך בחזרה את בקשתכם ולהוציא את עצמכם מגילוי מרצון.
* תמוהה החלטתה של רשות המיסים לתחום את הוראת השעה בנושא גילוי מרצון  בחלון הזדמנויות צר – לתקופת ניסיון נוספת למשך שנה מיום פרסומה, זאת בייחוד שלאור ניסיון העבר מלמד שבקשת הגילוי מרצון הנדרשים על ידי רשות המיסים אינם עניין של מה בכך.