יום ראשון, 6 בספטמבר 2015

חלוקה לסוגים שונים של אבני חן



נהוג לחלק את אבני החן לשתי קטגוריות: אבני יקרות ואבנים חצי יקרות. החלוקה לקטגוריות אלו נקבעת על פי רוב לפי נדירותה, קשיותה ומחירה של האבן. ככלל, אבני חן נמדדות לפי סולם מוס, שהוא סולם המודד את קושי האבן. האבן הקשה ביותר הינה היהלום הזוכה לציון מושלם: 10. חשוב לציין כי חלוקה זו נעשית לשם צורכי מסחר וקיים שוני בייחוסן של אבני החן השונות בתרבויות שונת ברחבי העולם. 

אבני חן יקרות
אבני חן יקרות כוללות את היהלומים, אבני הספיר, האמרלד והאודם. ייחודן של אבנים אלו היא בקשיות החומר. משמעות תכונה זו מצביעה על עמידותה של אבן חן מסויימת. ככל שהאבן רשה יותר היא עמידה יותר לאורך זמן ואינה מתפוררת בקלות. 

אבני חן חצי יקרות
למרות שנדמה שיוקרתן של אבני חן החצי יקרות נופלת מזו של אבני חן היקרות אין הדבר כך. שמן נגזר מהעובדה שדרגת קשיותן של אבנים אלו פחותה מדרגת הקושי של האבנים בקבוצה השניה, ומכאן שהן פחות עמידות. אולם, בהחלט ניתן למצוא בין אבני החן החצי יקרות גם כמה אבנים יוקרתיות מאוד!

אבני החן בתרבויות שונות
מעבר למדדי סולם מוס, ישנה השפעה תרבותית חזקה, לפיה ניתן לבדוק את מידת היוקרה של אבני חן. כך, בעוד שלפי סולם מוס אבן יכולה להיות מדורגת כחצי יקרה, היא יכולה להחשב לטובה שבאבנים בגלל המשמעויות המיוחסות לה בתרבויות שונות. דוגמא לאבן כזו ניתן למצוא בתרבויות אסיאתיות בהן אבן הג'ייד נחשבת לאבן החן הטובה ביותר, בעוד שלפי דירוג בסולם מוס, היא אבן חצי יקרה. הפנינה אך היא נחשבת לאבן חן חצי יקרה לפי סולם מוס אולם במקרים מסויימים היא נחשבת ליוקרתית אף יותר מאבני החן היקרות ביותר!