יום שני, 28 באפריל 2014

תרחישי ייחוס



תרחישי ייחוס בחירום
תרחישי ייחוס בחירום קובעים תסריטים אפשריים שלגביהם יש למצוא מענה בשני היבטים מרכזיים: היערכות והכנות. ההחלטה כיצד לתת את המענה מבוססת על הערכה והגדרה של רמת האיומים והפגיעות. תרחישי ייחוס בחירום הם בדרך כלל ברמה של "חמור סביר", אולם קיימות דרגות נוספות של חומרת החירום. כל רשות מקומית בישראל נדרשת להכין תרחיש ייחוס לעצמה, כמו גם ארגונים ומפעלים פרטיים המעוניינים להיערך לשעת חירום מן הסוג הזה. 

הכנת התרחישים
על מנת להכין תרחיש ייחוס יש צורך במספר יכולות. ראשית, חשוב להבין באופן מקצועי ומקיף את כל המשמעויות של התרחיש הספציפי. שנית, רצוי לערב כמה שיותר אנשי מקצוע בהכנת התרחיש ולבחון אותו לאור ניסיון קודם, תרחישים במדינות זרות, תקנים בינלאומיים, חוות דעת חיצוניות וכן הלאה.
בשלב האחרון של הכנת התרחיש הוא מובא לאישור בפני הגורמים הרלוונטיים. יש לציין כי התרחיש מהווה אינדיקציה להיערכות לקראת מצבי חירום, אולם ניתן בכל שלב לשנותו ולערוך בו את ההתאמות הנדרשות. יתרה על כך, התרחיש הוא דינאמי ואף תלוי במידה רבה בהנחיות של גופים כגון המשרד להגנת הסביבה, פיקוד העורף וכן הלאה. 



ניתוח גיאוגרפי ואיומים פוטנציאליים
הגורמים המשפיעים על הכנת תרחיש ייחוס הם ניתוח גיאוגרפי, מטרות אסטרטגיות ותסריטים נוספים אפשריים. הניתוח הגיאוגרפי מתמקד במאפייני בנייה, אתרים רגישים, קרבה ליישובים ומפעלי חומרים מסוכנים, בעוד האיומים הפוטנציאליים הם נזקים למבנים, מערכות מידע ותקשורת, תשתיות מים וביוב, חשמל ודרכים, חקלאות ועוד.
לסיכום, תרחישי ייחוס בחירום הם חלק בלתי נפרד מהיערכות למצבים קיצוניים אותם ניתן לנסות ולצפות מראש. תרחישי הייחוס יכולים להציל חיים ולחסוך עוגמת נפש רבה. את התרחישים יש לערוך בליווי מקצועי ומקיף, תוך שימוש בכלים מגוונים.