יום שלישי, 1 בפברואר 2011

חיסונים



בכל שנה, כשהחורף מתדפק על דלתנו, נושא החיסונים הופך לאקטואלי מתמיד. משרד הבריאות יוצא במסע הסברה בעד החיסונים, ההורים מתחילים להתלבט האם לחסן את האוצרות שלהם או לא והתורים בקופות החולים מתארכים. אכן, חיסונים זהו נושא רגיש ובעל חשיבות עליונה הן לבריאות הציבור והן לבריאות הפרט. עם זאת, על אף היותם מצילי חיים, לא פעם גורמים החיסונים לתופעות לוואי כאלה ואחרות ועל כך מומחים רבים מתנגדים בתוקף לשימוש בחיסונים.

 

חיסונים – מהו החיסון

תפקידם של חיסונים הוא לרפא וגם למנוע מחלות זיהומיות, כמו גם לנטרל וירוסים וחיידקים החודרים לגוף האדם וגורמים לו נזק בריאותי. כאשר המערכת החיסונית של הגוף נפגעת על ידי נגיף זיהומי, היא יכולה באופן עצמאי לייצר נוגדנים שיילחמו בזיהום, אומנם כאשר המערכת החיסונית של הגוף אינה חזקה מספיק עקב מחלות שהגוף "סוחב", היא לא מסוגלת באופן תקין לייצר לעצמה נוגדנים. כאן, נחלצים לעזרתה החיסונים, שחודרים לגופו של האדם בצורת מחלה מוחלשת, אשר בעת המפגש עם הוירוסים גורמת למערכות הגוף לייצר נוגדנים.

חיסונים – בעד ונגד

חיסונים, זהו נושא שדורש התייחסות רצינית ביותר. רצוי לקבל את מירב האינפורמציה אודות החיסון המסוים ורק אז לקבל החלטה מושכלת המותאמת למצבו האישי והרפואי של האדם. היום, בעידן הטכנולוגיה והמחשבים, הרשת שופעת במידע מקיף על חיסונים וזו כבר לא בעיה למצוא מאמרים חדשים בעד או נגד החיסונים. באגף המתנגדים תקראו דעות ומאמרים, הטוענים כי החיסונים גורמים נזק בלתי הפיך למין האנושי ולכל אדם ואדם בפרט. מה גם, בנוסף לכך שהם עשויים מחומרים כימיים וביולוגים המסוכנים לבריאות, הם לא תורמים לאנושות אלא רק מעצימים את תאגידי התרופות. עם זאת, באגף הקואליציה תראו מחקרים רבים המוכחים את יעילותם של החיסונים ואת העובדה כי לא פעם הם הצילו את האנושות ממגפות קטלניות ביותר.

חיסונים – קבוצות סיכון
 
חיסונים, בין אם אתם בעדם ובין אם נגדם, הם חיוניים ואף מצילי חיים לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון, שכן כל מחלה וזיהום הכי קטן עלולים להחליש את מערכת החיסון הירודה ממילא ובכך גם לגרום לסיבוכים מסוכנים. קבוצות סיכון מתייחסות לתינוקות עד גיל 23 חודשים, ילדים בגיל 6 חודשים ועד גיל 19 חודשים המקבלים טפול באספירין, אנשים מבוגרים בני 65 ומעלה, אנשים בכל גיל המתאשפזים לעיתים קרובות עקב מחלות שונות, נשים הרות ובתקופה שלאחר הלידה וגם תיירים המבקרים במדינות לגביהן יש אזהרה של משרד הבריאות.