יום רביעי, 1 בפברואר 2017

בורר



הבורר, הרבה יותר מאשר סדרת טלוויזיה
בוררות, היא שיטה ליישוב סכסוכים המתבצעת על ידי הסכמה מראש של שני המעורבים בסכסוך (על פי רוב, לפני קיומו של הסכסוך) למצוא הכרעה בדבר הסכסוך ללא מעורבות בית המשפט בנושא. הבורר נבחר על ידי שני הצדדים המעורבים בסוגיה והוא אינו חייב להיות אדם שהוסמך לכך במיוחד. על הבורר להיות אדם אובייקטיבי, שלא יקבל החלטה על סמך אפליה, אך מותר לו להיות בעל דעה בעניין הנדון. על הבורר להגיע להכרעה כלשהי בדבר הסכסוך, ובניגוד לשיטות אחרות ליישוב סכסוכים, מותר לו לקבל באופן מלא את הצד של אחד המעורבים בסכסוך. המשתתפים בהליך הבוררות, מצידם, מחויבים לקבל את החלטת הבורר ולמלאה, ללא יכולת לפנות לבית המשפט, במידה והם לא מסכימים עמה. 
 
באילו מקרים נעדיף להשתמש בשירותיו של בורר על פני שיטות אחרות ליישוב סכסוכים?
יישוב סכסוכים בבוררות עדיף במקרים שבהם נחתם הסכם בין שני הצדדים, בין אם הסכם ייעודי לעניין הבוררות ובין אם הסכם אחר, לדוגמא הסכם העסקה, ובו סעיף בדבר יישוב סכסוכים בדרך של בוררות. בוררות מקובלת בדרך כלל בעסקאות מכירה של נכסים, הסכמי שותפות עסקית או פרטית ובין גופים מקצועיים לאנשים הלוקחים בהם חלק (לא בהכרח כעובדים). בנוסף, רבים יעדיפו לשכור את שירותיו של בורר על פני הליך משפטי כאשר ברצונם להימנע מהסרבול ובזבוז הזמן הכרוך בטיפול בסכסוכים בבתי המשפט. 

בוררות היא תחום שאם נשמור על טהרתו ימשיך לשרת אותנו נאמנות כחברה
בורר היא חלופה חיונית ויעילה להליך יישוב הסכסוכים בבתי המשפט. הבורר הוא אדם שמתוקף יכולתו לקבל החלטה אובייקטיבית מונה לתפקיד, והמחשבה על כך שזה יכול להיות כל אחד מאיתנו, מקלה עלינו לקבל את החלטותיו, גם כשאלה לא עולות בקנה אחד עם רצונותינו.