יום ראשון, 8 בינואר 2017

התחדשות עירונית


התחדשות עירונית – מהי ולאיזה אזורים היא מיועדת?
התחדשות עירונית הנה תהליך בו אזור בעל תשתיות ומבנים ברמה נמוכה זוכה לשיקום וחיזוק, ובכך הופך לחלק אינטגרלי מהנוף העירוני של אותו אזור. פעמים רבות מדובר באזורים בהם מתגוררת אוכלוסייה מוחלשת וללא אמצעים המאפשרים לה לדאוג לתחזק את חזות האזור. תהליכי התחדשות עירונית יכולים להתרחש באופן טבעי, כחלק ממעבר של משפחות צעירות לאותן שכונות ודרך כך החייאה ופיתוח של התשתיות הקיימות בהן. לצד זאת, תהליכי התחדשות עירונית יכולים להתרחש גם באופן יזום – בין אם על ידי משקיעים פרטיים ובין אם בעידוד הרשויות המקומיות והממשלה.  

כיצד פרוייקטי התחדשות עירונית משפרים את איכות החיים?
פרויקטים של התחדשות עירונית נועדו בסופו של דבר להוביל לעלייה באיכות החיים של התושבים המתגוררים במקום. במסגרת פרויקטים אלו ניתן להרחיב את אפשרויות הדיור המוצעות באותו אזור, לשפר את תשתיות התחבורה דרך סלילת כבישים חדשים, להבטיח שמירה על שטחים ירוקים גם בתוך הנוף העירוני וכו'. כל אלו מעלים הן את איכות החיים של התושבים והן את ערכם של הנכסים הקיימים בסביבה המדוברת. 

באילו מסלולים פועלת תכנית ההתחדשות העירונית?
פרוייקטים של התחדשות עירונית פועלים כיום בשלושה ערוצים מרכזיים – מסלול פינוי-בינוי, מסלול עיבוי ומסלול מיסוי. מסלול פינוי-בינוי מאפשר להרוס בניינים קיימים כדי להקים תחתם מבנים חדשים, בעלי תשתיות משופרות וקיבולת אכלוס גבוהה יותר מזו הקיימת. מסלול עיבוי נועד לאזורים בהם נאסר על הרס הבניינים הקיימים, ופועל באמצעות תוספות בנייה וחלוקת היתרים להרחבות של המבנים הקיימים (לדוגמא הוספת 2-3 קומות לבניין קיים). לבסוף, מסלול המיסוי פונה אל כוחות השוק הפרטי ובא לעודד השקעה של יזמים פרטיים ושל בעלי נכסים בתהליכי התחדשות עירונית. על כל אחד מהמסלולים חלות מגבלות שונות (באילו שכונות ניתן לבצע את הבנייה וכו').