יום ראשון, 29 בינואר 2017

תיק מפעל



החשיבות של תיק מפעל
תקנות רישוי עסקים למפעלים מסוכנים קובעות במפורש מי מחויב להחזיק בתיק מפעל. תקנות אלו מוכיחות את החשיבות של תיק מפעל ואת משמעותו עבור בטיחות העובדים. התקנות חלות על מפעל מסוכן שבו מוכרים, מאחסנים, מעבדים או מייצרים סוגים שונים של חומרים מסוכנים, והן גם רלוונטיות למפעלים שבהם חומרים מסוכנים נוצרים במהלך תהליך הייצור הרגיל.

המטרה העיקרית של תיק מפעל הוא למנוע אירוע חומרים מסוכנים. זו תקרית שבה מעורבות של חומר מסוכן גורמת לנזק לאדם או לסביבה. אירוע חומרים מסוכנים גם מוגדר כתקרית שבה מעורבות החומר המסוכן חורגת ממהלך הפעילות הרגילה, כמו למשל במהלך התאיידות, דליקה, שפך, דליפה או פיצוץ.

היתרונות של תיק מפעל

עדכון שנכנס לתוקף לא מזמן קובע שורה ארוכה של עקרונות חדשים עבור כתיבת תיק מפעל. היתרון הכי גדול של העקרונות החדשים הוא הפיכת תיק המפעל לכלי מהיר, יעיל וזמין גם בעת הטיפול בפועל באירוע חומרים מסוכנים. במילים אחרות, העקרונות החדשים הופכים את התיק מעניין תיאורטי לכלי מעשי. הם מאפשרים למנהלי מפעלים מסוכנים להשתמש בו במקרה חירום ולעיתים קרובות הם מצילים חיים.

תיק מפעל שכולל את דרישות כל הגורמים הרלוונטיים מתאים גם לדרישות שירותי הכבאות. הוא מרכז את נושא הטיפול בחומרים מסוכנים תחת קורת גג אחת ומקל על מעקב, ניטור ופיקוח. באמצעות תיק מפעל ניתן להגדיר אחריות ותחומי סמכות. התיק מציג בצורה מסודרת את הפעולות הנדרשות בעת אירוע במפעל והוא כולל התייחסות מקיפה לנהלי חירום.

תיק מפעל משרת את כל הצדדים המעורבים בניהול מפעל שבו קיימים חומרים מסוכנים. הוא מסייע לעובדים לחוש ביטחון כי הוא מגן עליהם בחירום, ומנגד גם עומד לרשות המנהלים בכל התלבטות.