יום חמישי, 19 בפברואר 2015

מתקפות סייבר



לוחמת סייבר – טרור בעולם הממוחשב

כולנו שמענו על איום הסייבר ועל לוחמת הסייבר – זירת הקרב המפחידה של המאה ה-21. עם זאת, רבים מאתנו לא מבינים בדיוק מהו מרחב הסייבר ואת הסכנה הטמונה בטרור בעולם הסייבר. בכדי להסביר זאת נחוץ להבין דבר פשוט – הכל ממוחשב והכל ברשת. נתוני חשבון הבנק שלכם, נתוניכם הבריאותיים, כל המידע האזרחי עליכם – הכל מאוחסן על גבי שרתי מחשב, ולא עוד בעותקים קשיחים בארכיונים של ממש. זהו מצב נוח, שמעיד על התקדמותו של העולם – אך זוהי גם הסכנה העיקרית של מתקפות סייבר. המידע הזה אמנם נגיש ונוח לנו – וכך הוא גם צריך להיות – אך באותה המידה הוא נגיש גם להאקרים, שהם למעשה טרוריסטים של מרחב הסייבר.

הסוגים והמטרות השונות של מתקפות סייבר

כשאנחנו מדברים על טרור ממוחשב, חשוב שתבינו שמדובר בסכנה רלוונטית מאוד – רק חשבו על כמות המערכות והמידע שתלוי במחשבים וברשת. ראשית, מתקפות סייבר יכולות לשמש לריגול – איסוף מידע ומודיעין עסקי או אפילו בטחוני. חוץ מריגול, כניסה למרחב הממוחשב של אויב יכולה גם לגרור חבלה של ממש – מחיקת מאגרי מידע ומיטוט תשתיות של יריבים. רק חשבו על האפשרות של הפלת מערכת החשמל כולה – המחוברת לשליטה ממוחשבת – כתוצאה של מתקפות סייבר. ועכשיו אחרי שהבהלנו אתכם נרגיע – אם יש מקום שיודע להתמודד עם לוחמת הסייבר, הרי שמדובר במדינת ישראל.

אתם יכולים לישון בשקט

באוגוסט 2011 הוקם כרשות ממשלתית מטה הסייבר הלאומי, שכולל בתוכו גם את מערך הסייבר של צה"ל. מטה הסייבר עוסק בעיקר בהגנה ואבטחת המידע והנתונים החיוניים של האזרח הקטן והמדינה הגדולה מפני תוקפים חיצוניים וטרור סייבר. מתקפות סייבר הן אמנם סכנה מוחשית – רק תשאלו את חברת הסרטים סוני שסבלה מהן בחודשים האחרונים - אבל מדינת ישראל עושה את כל הצעדים להבטיח שאתם יכולים לישון בשקט – בלי סכנה של מתקפות סייבר.