יום שישי, 6 ביולי 2012

אבחון לקויות למידה


אבחון לקויות למידה

לקויות למידה וקשיי למידה הם שם כולל ללקויות על רקע נוירולוגי מולד, הפוגעות ביכולת התפקודית של האדם בעת הלימודים. קשיים אלה אינם משקפים את יכולותיו השונות בכל התחומים האחרים בחיים שבהם הוא מתפקד באופן שווה לשאר בני האדם האחרים. בעבר נחשבו קשיים אלו לרפיון שכל או למנת משכל נמוכה מן הממוצע, אך כיום ישנן דרכים שונות לעשות אבחון לקויות למידה וישנם כלים רבים שניתן בעזרתם לעזור לאנשים הלוקים, לתפקד בחברה בצורה שתשקף את יכולותיהם הרבות.

אבחון לקויות למידה – אין לזה גיל

אבחון לקויות למידה נעשה בכל קבוצת גיל באופן שונה וניתן לקבל עזרה לשאלות שלכם במרכזים להתפתחות הילד, אצל היועצות החינוכיות בבתי הספר וכדומה. כמובן שככל שתקדימו לאבחן לקויות כאלה ואחרות בגיל צעיר, הרי שהדבר יקל על הילד ויאפשר לספק לו כלים וסביבה תומכת על מנת להשתפר יותר ויותר.

תהליכי הפנייה של אבחון לקויות ל מידה

תהליכי ההפנייה של אבחון לקויות למידה משתנים מקבוצת גיל אחת לאחרת. בגיל הרך להורים ועל הגננת לפנות לאבחון של פסיכולוג חינוכי של הרשות המקומית או לצוות מומחים מקצועי במרכזים להתפתחות הילד. הורים החוששים כי ילדם הוא לקוי ל מידה בבתי הספר היסודיים צריכים לפנות למורה התלמיד בבית הספר שיבצע התערבות חינוכית בכלים שיש לו כדי שיבדוק האם מדובר בלקות למידה או בדבר מה אחר. על המורה להתייעץ עם הצוות המקצועי של הבית הספר ועם ההורים על מנת שניתן יהיה לשלוח את הילד לאבחון דידקטי און לייעוץ פסיכולוגי.
החל מכיתה ז' באם עולה הצורך באבחון דידקטי על ההורים לפנות לאבחון במוסד פרטי, אלא אם יש להם קשיים כלכליים, ובמידה ויש, הם יכולים לקבל עזרה ממשרד החינוך כדי לבצע את האבחון לקראת מבחני הבגרות של הנער או הנערה.

אבחון לקויות למידה עירוני

בחלק מהרשויות המקומיות בארץ פותחו מערכות אבחון ותמיכה ללקויי למידה וניתן להשתמש במערכת זו במידה ואתם רשומים כתושבים ברשות מקומית זו. כך תוכלו להגיע לאבחון כמה שיותר מוקדם ולסייע לילדכם בצורה הטובה ביותר.