יום שני, 5 באוקטובר 2015

נוהל גילוי מרצון



נוהל גילוי מרצון

נוהל גילוי מרצון הוא נוהל של רשות המיסים שבא להפחית את העלמות המס. העלמות המס (שחלקן לעתים מתבצעות בתמימות לב) הן עבירות חמורות מאד אשר נחשבות לעבירות פליליות. למעשה, בכל העולם מתייחסים לעבירות המס בחומרה ולא רק בישראל. רשויות המיסים תפקידן הוא לדאוג לכך שכספים יכנסו לקופת המדינה. הרשויות משתמשות באמצעים שונים כדי לבצע את התפקיד שלהן כאשר לרוב הן מסתפקות בדיווחים של האזרחים ושל העסקים. האזרחים מדווחים לרשות המיסים על הכנסותיהם דרך הנהלת החשבונות שמספקת להן משכורת והעצמאיים מדווחים אחת לתקופה על הכנסותיהם וכמו כן בדיווח שנתי. עם זאת, ישנם אנשים ועצמאיים שאינם מדווחים על הכנסות ועבורם מעמידה רשות המיסים נוהל גילוי מרצון.




לדווח על הכנסות מהעבר

רשויות המיסים יכולות לנהל חקירות מול אנשים על ההכנסות שלהם מהעבר. כעיקרון, הרשויות מעדיפות לוותר על חקירות אלה כיוון שהן יקרות מאד ויכולות להיות ארוכות ולכן הן מאפשרות לכל אחד שלא שילם מס לדווח דרך נוהל גילוי מרצון כששני הצדדים צריכים להרוויח מהדיווח. 

שני הצדדים מרוויחים

בביצוע נוהל גילוי מרצון מרוויחה רשות המיסים את המיסים השונים בתוספות של ריביות שונות בלי לצאת בחקירה מול הגורם המדווח. הגורם המדווח מצידו מרוויח מכך שרשות המיסים לא מנהלת מולו חקירה והוא לא מסתכן בהליך של אישום פלילי בגין אי דיווח על הכנסותיו. על פניו מדובר בעסקה משתלמת ועם זאת מומלץ לכל אחד להתייעץ עם גורם מוסמך ומנוסה לפני שהוא יוצא לדרך.

התייעצות מקצועית

בכל הנוגע לניהול כספים מול הרשויות תמיד כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע וכך גם כל הנוגע להגשת נוהל גילוי מרצון כשהגורם המקצועי יכול לייעץ או ללוות את כל התהליך לטובתו של מבצע הנוהל.