יום רביעי, 11 בדצמבר 2013

פירוק חברה מרצון



לא מעט פעמים אנו שומעים כי בשל סיבה כל שהיא מתבצע הליך של פירוק חברה מרצון. לא פעם זה נשמע לנו מוזר שמישהו ירצה מרצונו החופשי לפרק עסק שבנה במו ידיו, אך מסתבר שהרבה מאד פעמים מדובר על מוצא טוב מאד, כאשר דרך אחרת לפתור את המצב הלכה למעשה. פירוק חברה בע"מ יכול להתבצע באחת משלוש דרכים: פירוק חברה מרצון, פירוק חברה על ידי בית משפט או בפיקוח בית משפט. כאשר חברות מסויימות אינן פעילות הן עדיין צוברות חובות של אגרות שנתיות אצל רשם החברות, ואלה נושאים קנסות ותוספות ריבית והצמדה. חובות אלה עלולים להגיע לסכומים גדולים ובעלי החברה או הדירקטורים עלולים לקבל דרישה לתשלום חובות אלה בתוספת קנס אישי, וסנקציות נוספות על בעלי השליטה בחברה.


למה לפרק חברה
מסיבות אלה, ובגלל שלחברה אין עוד צידוק לקיומה מומלץ לפרק כל חברה אשר אין בה פעילות שלשמה היא נרשמה בעבר. 
עד שנת 2000 היתה לרשם החברות הסמכות למחוק חברות אשר לא היו פעילות לאחר חמש שנים אשר בהן לא שילמו את האגרה השנתית. כיום חוק החברות אינו מאפשר זאת עוד ועל בעלי החברה לעשות הליך פירוק חברה מרצון אם ברצונם להפסיק לצבור חובות אלה ולמחוק את החברה לחלוטין במרשם החברות. על מנת לעשות זאת יש שלוש דרכים לעשות זאת כפי שנמנו למעלה: מרצון, על ידי בית משפט או בפיקוח בית המשפט. הדרך המומלצת ביותר במצב כזה היא פירוק חברה מרצון על ידי החלטה באסיפה כללית של בעלי המניות שבה 75% מצביעים בעד פירוק חברה מרצון.
הדרך הנוחה לפירוק
החוק אינו מחייב למנות עורך דין כמפרק חברה לא פעילה, אך יש לפנות לעורך דין כדי לאמת את התצהירים הנדרשים לשם פירוקה. אך עם זאת ההמלצה היא להיעזר בעורך דין כדי לטפל בכל ההליך הרשמי לכדי השלמתו על פי כל התקנות והדרישות של החוק. חשוב לזכור כי תהליך זה הוא בעיקרו הליך בירוקרטי הגוזל זמן, התרוצצויות רבות והרבה כאב ראש.