יום רביעי, 25 ביוני 2014

בוררים



מתי כדאי לפנות אל בוררים?

בוררות היא שיטה אלטרנטיבית ומוצלחת לניהול סכסוכים. שיטה זו מבוססת על ניסיון, מקצועיות וידע של בוררים המחזיקים בהמלצות מטעם לקוחות קודמים. על מנת לנצל את יתרונות השיטה נדרשים הצדדים המעורבים בסכסוך להציג את עמדותיהם בפני צד שלישי ואובייקטיבי. לאחר דיונים הנמשכים לפי הצרכים והמטרות, אותו צד שלישי מכריע בסכסוך ללא יכולת ערעור. אך למרות היתרונות של ניהול סכסוכים מן הסוג הזה והשכיחות שלו בארץ ובעולם, מעניין להשוות בינו לבין התדיינות משפטית רגילה.


צדדים המנהלים סכסוך ומתלבטים לגבי פנייה אל בוררים צריכים לקחת בחשבון מספר שיקולים. השיקול הראשון קשור ליכולת הערעור: בעוד על פסק דין של בית משפט ניתן לערער לערכאות המקובלות, פסק דין של בוררים אינו מאפשר ערעור. גם אם הצדדים מסכימים מראש על יכולת ערעור, יהיה זה ערעור בתנאים מוגבלים. השיקול השני הוא לא פחות חשוב, ובו בא לידי ביטוי הפקטור של הזמן: התדיינות בבתי משפט יכולה להימשך שנים רבות, בעוד בוררים מבצעים את תפקידם באופן מהיר ויעיל.


כמה עולים הליכי גישור אלטרנטיביים?

גם הנושא של עלות כלכלית יכול לעזור בהשוואה בין התדיינות לבין ניהול סכסוכים בשיטה האלטרנטיבית. שכרם של בוררים עלול להיות גבוה ביחס לתשלום אגרת בית המשפט, אך במהלך ניהול סכסוכים כזה אין צורך לשלם את האגרה כבר בתחילת התהליך. מעבר לכך, יש להכניס אל השקלול גם את ימי החופשה שנחסכים ואת שביעות הרצון של צדדים המגיעים להסכם.

מבחינת חשיפה, פסק דין של בית משפט מתפרסם בציבור הרחב וזאת לעומת הליכי ניהול סכסוכים שיכולים להישאר חשאיים. שיקול זה רלוונטי בעיקר לצדדים הנמצאים בסכסוך עסקי ולא מעוניינים לחשוף סודות על מוצר או שירות.