יום ראשון, 24 במרץ 2013

תיק מפעל



איך בונים תיק מפעל
תיק מפעל הוא תיק, כשמו, אשר מכיל מידע חשוב וחיוני בשטח כל מפעל בארץ אשר עושה שימוש כל שהוא כזה או אחר בחומרים מסוכנים שונים למטרות רבות. כל בעל מפעל נדרש, על פי חוק רישוי העסקים, להכין את התיק הזה כאשר המטרה היא להקטין את הסיכוי להתרחשות תאונות במפעל וכמו כן על מנת לדעת באופן וודאי כיצד לטפל במצבי משבר, אם וכאשר הם מתרחשים.
 
מה מכיל תיק מפעל?
מפעל אשר מוגדר כמסוכן הוא מפעל אשר יש בו חומרים מסוכנים ובכמויות גדולות. במפעלים כאלו קיים החשש למצבי משבר ותאונות במפעל העלולים לסכן חיים. תיק מפעל מכיל את כל נהלי העבודה והדרכים להתמודד עם המשבר במהירות וביעילות והתוכן שלו נקבע על ידי פיקוד העורף והמשרד להגנת הסביבה. מדי שנה עוברים הנהלים רענון, תוספות ושינויים.

מונעים סכנה
מבנה תיק מפעל , לפי ההנחיות, יכיל את תיאור המפעל, רשימת תרחישים אפשריים שיש בהם סיכון, מניית כל המערכות למיגון הקיימות במפעל ונהלי חירום והתמודדות עם משברים. נוהל חירום נועד כדי להגדיר את האחריות, הסמכויות וסדר הפעולות בהן יש לנקוט במצבים של משבר במפעל. כתיבתו צריכה להיות קצרה, תמציתית ועניינית כדי שאפשר יהיה , במידת הצורך, להשתמש בו בקלות וביעילות. יהיו רשומים בו תרחישים כגון שריפה, הנדרשים על ידי שירותי הכבאות ותרחיש של חבלה בזדון הנדרש על ידי משטרת ישראל. עוד יכיל תיק מפעל עם נוהל החירום רשימה שמית של חברי צוות החירום, רשימת האמצעים העומדים לרשותו של צוות החירום, כמו למשל ציוד כיבוי, ניטרול, ציוד מיגון אישי וכדומה. כמו כן יכיל התיק רשימה של כל החומרים המסוכנים, כולל מיקומם והכמות שלהם. ילווה לרשימה זו פירוט של חומרי הנטרול הקיימים במפעל ומיקומם המדויק.

שומרים על הסביבה
על תיק מפעל להכיל גם רשימה של המבנים והאוכלוסייה השוהים בסביבת המפעל ושנשקפת סכנה לחייהם במקרי משבר. כל תשתיות המפעל יפורטו אף הם באמצעות מפה ברורה וקריאה. עם תיק מפעל מפורט ועדכני ניתן להציל חיים במצבי משבר.