יום ראשון, 18 ביולי 2010

חיסונים

חיסונים לכל אחד

בעולם המתפתח שלנו התמותה כתוצאה ממחלות ויראליות היא קטנה מאוד, וזאת משום החיסונים שאנו מקבלים החל מגיל קטן. במדינת ישראל, החל מן הרגע שבו הילד יוצא לעולם, הוא מפוקח מבחינה בריאותית, ולכל ילד שנולד יש גם תוכנית חיסונים שמיועדת להבטיח את בריאותו התקינה לאורך שנים רבות קדימה.

החל מן הרגע שנתגלו החיסונים החשובים שהצליחו למגר את המחלות הבעייתיות שנתקל האדם בהם, כמו האבעבועות השחורות, או המלריה, התפתחה הרפואה עוד ועוד, וכיום תחום מחקר החיסונים נמצא בשלב מאוד מתקדם ומאוד משביע רצון לגבי מרבית מן המחלות שעדיין ממוגרות מן העולם.



חיסונים בבית הספר

רבים מאיתנו זוכרים את החיסונים שקיבלנו בזמן שהיינו בבית הספר, אך אנו לא בהכרח יודעים אלו חיסונים קיבלנו. חשוב לומר כי כל ילד במערכת החינוך במדינת ישראל ואף מעבר לכך, צריך לקבל את החיסונים הללו, ולכן משרד הבריאות וגם משרד החינוך דואגים שכל ילד במדינת ישראל יקבל את החיסונים הנדרשים. חלק מן החיסונים שקיבלנו הם נגד פוליו, שהיא מחלת שיתוק הילדים המוכרת לנו. יש מי שקיבל את החיסון בזריקה, וכבר מספר שנים מקבלים את החיסון דרך הפה בטיפות. מחלה נוספת היא הדיפטריה, שכמעט ונעלמה מאז מלחמת העולם השנייה. אנו גם מתחסנים כנגד אדמת, חצבת וחזרת, שזהו חיסון הנחשב לחיסון משולש שכל ילד מקבל, וכמובן גם זריקת טטנוס, שאותה מומלץ לקבל כל 10 שנים לערך.

חיסונים – זה טוב או לא טוב?

במהלך השנה הראשונה לחייו מקבל כל תינוק 27 חיסונים, ואם הפטיטיס A יהיה גם חובה אז כל תינוק יחוסן 29 פעמים בשנה הראשונה. ללא ספק מדובר במהלך בריאותי שנועד להגן על חייו של כל תינוק ולימים על חייו של כל אדם, שלא יצליח להתגונן כנגד כל המחלות שהחיסונים מגנים עלינו מולם באופן מלאכותי. המטרה של החיסונים היא לחזק את המערכת החיסונית של האדם ויש מי שיאמר כי דווקא החיסונים מגבירים את תופעות הלוואי שיכולות לזרז את המחלות עצמן, או תופעות לוואי אחרות שיכולות להשפיע על חייו הבוגרים.

אם כבר מתחסנים אז...

ישנם מספר טיפים שיש לתת לכל הורה שמבקש לחסן את הילדים שלו. חשוב מאוד בזמן מעמד מתן חיסונים לילד להיות רגועים ולשדר נינוחות, זה יכול מאוד לעזור באווירה. מומלץ גם לפזר את החיסונים על פני תקופה ארוכה יחסית, על מנת שהגוף יוכל להתמודד כמו שצריך עם כל החומרים שמוחדרים לגופו.