יום חמישי, 15 ביולי 2010

אסטרולוגיה שבועית



אסטרולוגיה שבועית – האם אפשר להאמין?

אסטרולוגיה שבועית היא בעצם אמונה. אמונה שיש קשר כלשהו בין גורמי השמיים לבין המציאות וכן שניתן לחזות את העתיד בעזרת אסטרולוגיה.




האם קל להאמין בתחום האסטרולוגיה? ובכן, זה תלוי בעיקר באופי של המאמין/לא מאמין. יש אנשים שלאחר דוגמה אחת יתאהבו בתחום אסטרולוגיה ומיד יהפכו למאמינים מושבעים. לעומתם, יש את האנשים שעל כל הוכחה שיקבלו מהתחום יגידו "צירוף מקרים".

אז על מה בעצם מבוססת אסטרולוגיה שבועית? האסטרולוגים טוענים שאפשר לחזות את העתיד בעזרת חישוב הזוויות השונות בין הכוכבים בשמיים. לכל אחד יש את המפה האישית שלו.

מה לגבי אסטרולוגיה ביהדות? ע"פ חז"ל האסטרולוגיה נקראת אצטגנינות והיא אסורה והיחס כלפיה שלילי. הרמב"ם בעצמו התנגד התנגדות חריפה לאסטרולוגיה. לעומת זאת ידוע כי בקבלה ישנה התייחסות לאסטרולוגיה, בעיקר דרך ספר יצירה שכתב אברהם אבינו.

ומה עם המדע? גם במדע האסטרולוגיה אינה נתמכת בלשון המעטה. במדע אין לה הגדרה אחרת מאשר "אמונה תפלה".  אנשים המחוברים לעולם המדע מתייחסים פעמים רבות לכל התחום הזה כתחום מיסטי והזוי השמור לאנשים מוזרים ומעופפים למיניהם.

המונים קוראים מדי שבוע אסטרולוגיה שבועית

מדוע בכל זאת אנשים רבים מאמינים בהורוסקופים? הורוסקופ הוא בעצם מימוש של אסטרולוגיה, ואנשים רבים שאין להם שום ידע בתחום או אמונה מיוחדת, קוראים הורוסקופים באופן קבוע ואפילו מייחסים חשיבות רבה לכתוב בהם. בהורוסקופ בדרך כלל ה"עתיד" כתוב בצורה כללית ביותר ומעניינת. 

אנשים רבים מצליחים "להתאים" לעצמם את הסיפור הכללי גם אם אין קשר ישיר לחייהם הפרטיים. הסיפורים מעניינים את הקוראים וכל קורא מנתב את העומד לקרות ואת המתרחש סביבו ע"פ תוכן ההורוסקופ גם אם אין דיוק או אפילו קשר קלוש.

כנראה שכמו בכל תחום, יש אסטרולוגים שרלטנים ויש מקצוענים שיכולים לתת אחלה תחזית של אסטרולוגיה שבועית. קשה לזלזל בסיפורים מההורוסקופ, שלפעמים אכן מתרחשים, אך מצד שני – קשה גם לתמוך בהם. קשה לתמוך במשהו שאין לו הוכחה ברורה והגיונית, לפחות לרוב האנשים. 

אני רואה את האמונה בתחום של אסטרולוגיה שבועית באופן דומה או אפילו זהה לאמונה בדת – שגם שם מאמינים במשהו שלא ניתן להוכיח בהוכחות ברורות והגיוניות לכל אדם.

שכל אחד יעשה את החושבים עם עצמו ובכל מקרה תיהנו בקריאת ההורוסקופ הבא!