יום חמישי, 21 ביולי 2016

ממיר קטליטי



דרכים להפחתת זיהום האוויר ממכוניות
מכוניות נחשבות לגורם זיהום האוויר הראשון בעולם באיזורים עירוניים. זיהום האוויר הנוצר מרכבים בעלי מנועי שריפה פנימי גורמים לזיהום הסביבה ופוגעים בבני האדם, בבעלי החיים, בצומח ובטבע. הדרך היעילה ביותר לצמצום זיהום האוויר היא על ידי הימנעות מנסיעה ברכבים פרטיים ומעבר לתחבורה ציבורית, אבל כידוע לכולנו מערכת ההסעה ההמונית בישראל היא רק בראשית דרכה. כמובן שכניסת יותר ויותר רכבים חשמליים למעגל הרכבים הפרטיים עוזרת גם היא אבל אין לשכוח כי ייצור החשמל המיועד להטענת רכבים אלה מזהם את האוויר גם הוא בצורה הרסנית. עד שימצא פתרון טכנולוגי / מסחרי לניצול אנרגיית השמש להנעת רכבים נאלץ להסתפק בפתרונות ביניים שבינהם ניתן למנות את הדברים הבאים:

נהיגה רגועה
– לא מדובר במצב נפשי, אלא במצב הרכב. יש להימנע מהאצות מהירות ומיותרות ומבלימות פתע כי שני אלה גורמים להגדלת תצרוכת הדלק ולהגברת הזיהום. גם בעת הבלימה הפתאומית יש הגברה של זיהום האוויר ומומלץ להוריד את הרגל מהגז הרבה לפני שמגיעים לקו העצירה או לרמזור.

תוספי דלק
– יש כיום תוספי דלק המיועדים להפחית את זיהום האוויר ומומלץ לעשות בהם שימוש.


התקנת ממיר קטליטי
– זהו אולי הדבר היעיל ביותר כיום להפחתת זיהום האוויר מרכבים. ממיר קטליטי הוא מתקן המשולב במערכת הפליטה של הרכב. ממיר קטליטי בנוי בצורת דוד עגול שבתוכו יש מתקן קרמי בצורת חלת דבש. בעת התחממות המתקן הוא גורם לריאקציה כימית השורפת את שאריות גז הפחמן הדו חמצני שנפלט מהמנוע. ממיר קטליטי גורם לחסכון של פי עשר בזיהום האוויר לעומת רכבים שבהם לא מותקן ממיר קטליטי. כדי לייעל את עבודת הממיר מומלץ לחכות כמה רגעים מרגע הדלקת הרכב ועד לתחילת הנסיעה וזאת בגלל שהממיר פועל ביעילות רק לאחר שהגיע לטמפרטורה מאד גבוהה.