יום שבת, 25 באוגוסט 2012

לקויות למידה


מה הן הסיבות להופעת לקויות למידה ואילו הטבות ניתנות למי שסובל מהן ?

לקויות למידה הן לקויות התפתחותיות אשר מפריעות לאדם לרכוש את המיומנויות הבסיסיות כמו קרוא, כתוב וחישוב מספרים מתמטיים. אחוז לא מבוטל מהאוכלוסייה סובל מלקויות כאלה ואחרות ורבים כלל אינם מודעים לכך, מכיוון שבמקרים רבים מדובר על תופעות שאינן מורגשות כמעט, אשר מתבטאות בעיקר באיטיות הקריאה ושגיאות כתיב לא רבות . יחד עם זאת יש כאלה הסובלים מהתופעה הזו בצורה רצינית ביותר, אשר ממש משבשת את חייהם וגורמת להם לבעיות רבות במישורים שונים לאורך כל החיים. אנשים אלו צריכים לעבור אבחון ולאחר מכן לקבל הטבות שונות על מנת להקל עליהם את המצב .

ממה נגרמות לקויות למידה ?

לקויות למידה נגרמות מסיבות נוירולוגיות, אך קיימות גם לקויות למידה שנגרמות כתוצאה משיבוש גנטי כלשהו או עקב רגישות פסיכולוגית. גם טראומת ילדות עלולות לגרום להופעת לקויות למידה. גם מהלך הריון לא תקין או עקב סיבוכי לידה עלולים להיגרם לאדם פגיעות שיהפכו ללקויות למידה בעתיד. הליקויים הנפוצים הם דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה לא מילוליים וליקויי למידה חברתיים .


אילו הטבות וזכויות יש לאנשים בעלי לקויות למידה ?

אנשים בעלי לקויות למידה מקבלים ממערכות החינוך השונות הקלות אשר מיועדות על מנת להקל עליהם ולאפשר להם להגיע להישגים המקסימאליים אשר מבטאים את היכולות השכליות שלהם. דוגמאות להקלות אלה הן הארכת זמן בבחינות, סיועה בקריאת החומר המצורף למבחן וגם אפשרות להיבחן בעל פה למי שמתקשה בכתיבה. התעלמות משגיות כתיב במהלך בדיקת המבחן היא הטבה נוספת אשר ניתנת למי שנמצא סובל מדיסלקציה .

מה צריך לעשות על מנת לקבל הטבות אלה ?

דבר ראשון יש להוכיח כי יש לכם לקויות למידה. על מנת לעשות זאת תצטרכו לעבור מבחנים ואבחונים מקצועיים ועימם לפנות ל"המרכז הארצי לבחינות ולהערכה". במרכז זה יבדקו את הממצאים שהתקבלו ולפעמים יידרש אבחון נוסף על ידי הממונים על כך מטעם המכרז. בסיום התהליך תהיו זכאים לקבל את ההטבות וההקלות המגיעות לכם .