יום שישי, 22 באפריל 2016

דיני עבודה



דיני עבודה

תחום זכויות העובדים, זכויות המעסיקים, דיני עבודה וכדומה הוא תחום סבוך ביותר. יש בו חוקים רבים, תנאים רבים, והרבה מאוד רגולציה. לכן, פעמים רבות אנחנו לא יודעים את זכויותינו. למרות זאת, כיום לעובדים ומעבידים זכויות רבות, כולן מעוגנות בחוק. כיום לעובדים יש זכות לשבות, יש להם סחר מינימום, יש להם ימי מחלה.. הרבה מאוד זכויות חברתיות-סוציאליות, שאין לקחת כמובנות מאליהן. לדוגמא, במדינות עולם שלישי, ובמדינות במזרח הרחוק, לעובדים אין כמעט שום זכות. הם עובדים בשכר נמוך שלא מאפשר קיום ראוי, נאלצים לעבוד שעות רבות ביום, אין להם זכות לשבות ואין להם ימי מחלה או חופשה... כשעובד מפוטר הוא לא זכאי לפיצוי לעיתים קרובות. באותן מדינות לעובדים אין אפשרות להתאגד או למחות, כי כל ניסיון שכזה ידוכא במהירות.



איך הפכו דיני עבודה לנפוצים?

דיני עבודה הם לא דבר של מה בכך. כאמור, המון מדינות כיום לא מעגנות בחוק את זכויות העובדים בהן. לכן המעסיקים נוקטים כלפיהם במדיניות לא אנושית. כך, היה בכל העולם לפני כמה מאות שנים. אם המעסיק שלך נקט כלפיך בחוסר אנושיות החוק לעולם לא היה עומד לצדך, ולעיתים קרובות שוט לא היה חוק רלוונטי בעניין. המצב היה כמעט דומה למצב בזמן העבדות, כשהעבדים היו מחוסרי זכויות. אבל, המגמה כיום היא מגמה הפוכה. יותר ארגונים סוציאליסטים פועלים למען זכויות העובדים בעולם.


דיני עבודה של עובדי המדינה

עובדי המדינה לעיתים קרובות מקופחים באופן יחסי. הם עוזרים למדינה מאוד, אבל לא מקבלים תגמול זהה לעובדים בשוק הפרטי. בשל כך, דיני עבודה של עובדי מדינה עומדים לצדם במגוון סוגיות:
  • ימי מחלה
  • פנסיות
  • פיצויים
  • קצבת פרישה
  • ימי הבראה ועוד....