יום שישי, 26 בספטמבר 2014

מהו עסק חברתי?



עסק חברתי הוא עסק אשר יש לו מטרה חברתית בנוסף למטרות השונות של העסק. העסק החברתי הוא עסק שמטרתו להיות רווחי ולממש את הרצונות של בעל העסק, רק שתוך כדי הוא שם דגש גם על מטרה חברתית שהוא לא מרוויח ממנה כסף באופן ישיר. על מנת להקים עסק חברתי על העסק לבחור את התחום שמעניין אותו לתרום בו והדרך בה הוא מחליט לתרום. ישנם עסקים אשר תורמים דרך העסקת קבוצות אוכלוסיה, עסקים אשר תורמים אחוז מההכנסה למען ארגון זה או אחר ועסקים שמתנדבים בעצמם.

התנדבות
כל עסק חברתי יכול תרום בדרך שיבחר לעשות זאת. עסקים רבים בוחרים לשלב פעילות חברתית התנדבותית ולחוש חלק מהקהילה. אמנם העסק לא יכול לכפות על העובדים להתנדב, אך עסקים רבים ששמים לעצמם אג'נדה של תרומה לקהילה דרך התנדבות מוצאים כי העובדים של העסק שמחים מאד לקחת גם הם חלק בהתנדבות זו.

העסקת עובדים
ישנם עסקים אשר בוחרים לתרום לסביבה על ידי העסקת אוכלוסיות כאלה או אחרות. עסק חברתי יכול להעסיק עובדים בעלי מגבלות, עובדים מאוכלוסיות שונות ועוד אפשרויות וזוהי התרומה שלהם לקהילה. התרומה לקהילה הופכת את העסק לחברתי. לרוב, העסק מצהיר על כך שהוא מעסיק עובדים מאוכלוסיות מסוימות על מנת לשדר ללקוחותיו את חשיבות התרומה.

תרומת רווחים
ישנם עסקים אשר בוחרים לתרום חלק מהרווחים שלהם למטרות כאלה או אחרות. המטרות יכולות להיות ארגונים בתחום אנשים עם מוגבלויות, ארגוני זכויות או ארגונים של בעלי חיים. התרומה תהיה לרוב מהרווחים ואם העסק הוא עסק חברתי הוא יציג ללקוחות את האחוז הנתרם מכל קנייה. כמובן, המטרה של התרומה אינה להפוך את העסק ללא רווחי.