יום שבת, 15 ביוני 2013

חזרה בתשובה



כיצד חזרה בתשובה תתרום לחייכם?

אם אתם מתחילים להתקרב לעולם הדת, הרי שמן הסתם הנושא של חזרה בתשובה מושך אתכם ומעניין אתכם בצורה די רצינית, אפשר ששאלות פילוסופיות ואמוניות רבות ועמוקות צצות בתוך ראשכם בתקופה משמעותית זו של חייכם. זה כמובן הגיוני, ויש לקבל את השאלות הללו בהבנה מלאה ללא כל צל של ספק. יחד עם זאת, אם הגעתם עד לכאן סימן שאתם גם מחפשים את התשובות בנושא הכל כך חשוב ומרתק הזה. מהו בעצם התהליך של חזרה בתשובה? לאן הוא אמור להוביל? ומה האדם מקבל בעצם מחזרתו בתשובה?



חשיפת האמת האולטימטיבית

ראשית, חשוב להבין כי חזרה בתשובה לא אמורה להוביל לרווח חומרי מסוים. הדבר שהאדם "מרוויח" הוא בעצם דבר ערכי, רוחני ומוסרי עצום בהיקפו, עד כדי כך שקשה למעשה לתאר אותו במילים. ההתקרבות לאל דרך קיום המצוות הקדושות שהוא נתן, העיון המעמיק בתורה, והחשוב מכל - האמונה העמוקה שיש באל עצמו מתוך קבלתו ואהבתו, אלו הם דברים אשר תורמים רבות לנפשו של האדם, ומאפשרות לו להתקיים בצורה ראויה יותר בעולם.

תהליך מהיר או איטי?

לעתים, כאשר קוראים על אנשים אשר חזרו בתשובה, הם מציינים כי הם עברו שינוי חד מאד. מנגד, לעתים קרובות אתם רואים כי חזרה בתשובה היא תהליך אינסופי כמעט, שכן האדם תמיד מקפיד עוד ועוד, ותמיד נמצא בשלבים של תשובה וחרטה על דברים שעשה. אז האם זהו תהליך מהיר וחד מאד? או שבעצם מדובר על תהליך מדורג ובשלבים? האמת היא, ששני התהליכים הם נכונים ומתקיימים בו זמנית.

איך הדבר אפשרי?

מצד אחד, חזרה בתשובה היא מאד חדה, מבחינת השינוי המחשבתי שהאדם עובר. ברגע שאדם מכיר בתורתו של האל וזונח את כל חייו הקודמים - הרי שזה שינוי חד מאד. מהצד השני, באופן פרקטי יותר, אנשים עוברים שינוי מעט יותר מדורג - שומרים על יותר ויותר מצוות, מקפידים על הלכות שונות כמו כשרות, כיסוי ראש וכיו"ב, וכך השינוי הוא גם מהיר בתפיסה המחשבתית, אך גם הדרגתי בקיום הפרקטי.