איך חושפים היום קשיי למידה?
לא מעט הורים תוהים האם גם לילד שלהם יש קשיי למידה או שמדובר על תופעה אחרת לגמרי. אין ספק שההגדרה של הקשיים יכולה להיות לעתים חמקמקה למדי. לדוגמה - ילד בכיתה ג' שקורא מאד לאט - האם אכן סובל מקושי כמו דיסלקציה, או שפשוט קצב התפתחות הקריאה שלו הוא קצת יותר איטי משאר הילדים בני גילו, ובסופו של דבר הילד ידביק את שאר חבריו לכיתה במוקדם או במאוחר? זו שאלה לא פשוטה, ולכן כדאי לגשת גם לאבחון מתאים כדי לברר כמה שיותר מוקדם את הסוגייה.
האבחון עבור קשיי למידה
נכון
להיום, אם נראה לכם שיש לילד שלכם קשיי למידה שונים, מומלץ בחום לקחת אותו לאבחון.
קיימים היום שני אבחונים שונים בתחום - הראשון הוא אבחון דידקטי, הכולל אך ורק
בדיקה עבור הלקויות השונות. האבחון השני, הוא אבחון פסיכודידקטי, והוא כבר בודק
האם בנוסף לקשיי הלמידה השונים, יש לנבדק גם בעיות רגשיות כלשהן. כמו כן, כולל
האבחון הפסיכודידקטי, מבחן שמודד את רמת ההשכלה של הנבדק, וכך מתקבל אבחון הרבה
יותר מקיף עבור הילד שלכם.
האם גם למחוננים יש קשיים?
המודעות עבור תופעת המחוננות ועבור התופעה של קשיי למידה במקביל, הובילה לשאלה האם גם למחוננים יש קשיים בתחום. חשוב לציין, שמראש שיעור המחוננים עם קשיי למידה באוכלוסיה הוא נמוך למדי, ונובע מכך שמדובר באחוזים נמוכים מכל קבוצה, כך שהשילוב נדיר. עם זאת, השילוב הוא בהחלט קיים ואפשרי. במקרים רבים, הקשיים "מתפרצים" רק בגילאים מאוחרים כמו התיכון או האוניברסיטה, משום שהמחוננים מצליחים להתמודד עם הקושי בשנים הראשונות.
והאם זה ניתן לטיפול?
אין ספק, ששאלת השאלות בנוגע אל קשיי למידה היא האם ניתן לטפל ולרפא אותם. באופן כללי ריפוי מלא לא עומד היום על הפרק, משום שמדובר בתופעה גנטית ונוירולוגית. עם זאת, יש לעתים אמצעים תרופתיים יעילים בנושא הפרעות קשב. באשר ללקויות האחרות ניתן ע"י תרגול, לימוד פרטני, והקלות שונות בהחלט להקל על הילד, וכך לעזור לו להגיע להישגים.