יום ראשון, 29 באוגוסט 2010

דם טבורי

איפה בדיוק הוא נמצא? מה מרפאים בעזרתו? כיצד משמרים את התאים ומיהם הגופים המטפלים בכך?

הדם הטבורי נמצא בחבל הטבור ובשלייה שעוטפת את העובר. תאי הגזע המרכיבים את הדם הם למעשה רקמות חיוניות, בעלות פוטנציאל להתפתח לכל רקמה בגוף. 


במקרה של תאים פגומים המתפתחים למחלות שונות כגון סרטן, מושתלים תאי הדם הטבוריים וגורמים
להתחדשות התאים הנגועים והחלמתם. בעשור האחרון התפתח המחקר אודות תרומתו של הדם הטבורי וכעת ממליצים להורים באופן חד משמעי: שימרו את הדם מחבל הטבור.


בנקי דם טבורי

עשרות אלפי השתלות של תאי גזע נעשו עד היום בעולם, ותרומתם ניכרת בריפוי מחלות דם, סרטן וכשלים במערכת החיסונית. בעשר השנים האחרונות החלו בנקי הדם הטבורי להתפתח במדינות שונות בעולם, בעיקר במדינות אירופה וארצות הברית. 

מחקרים חדשים שעסקו בהשתלת איברים הביאו להקמתם של מרכזים רפואיים הקולטים את תרומת הדם. במרכזים הציבוריים נמחק הקשר לתורם ומנת הדם הופכת אנונימית ומוצעת למבקש ההשתלה. הבנקים הפרטיים לעומת זאת, מאפשרים למשפחה לשמר את מנת הדם לשימוש אישי בלבד, להם ולילדם.

ללא כאב

עד לגילוי הצלחתו של הדם הטבורי, נעשה שימוש במח עצם לריפוי רקמות חולות. תהליך זה היה כרוך בכאב עז והיווה סיכון בהתפתחות זיהומים אצל התורם. הדם הטבורי נלקח עוד בחדר הלידה, בהליך פשוט שאורך שלושים דקות לכל היותר.

התרומה עצמה נעשית ללא כל תחושת כאב עבור האם או הילד, כשהמחט מוחדרת לחבל הטבור. 100 מיליליטר של נוזל החיים נשאבים לתוך שקית אטומה ומוקפאים בטמפרטורה המאפשרת שימור לאורך שנים. יחד עם שמחת העולם הרפואי על הגילוי, חשוב לציין כי תרומת דם טבורי הוכחה כמוצלחת בעיקר עבור ילדים שמשקלם לא עולה על 45 ק"ג.

מאגר לאומי של דם טבורי בישראל

בשיתוף פעולה בין משרד הבריאות, מגן דוד אדום והאגודה למלחמה בסרטן הוקם בישראל בנק דם טבורי לפני כשלוש שנים. במהלך שנת 2010 אישר סגן שר הבריאות בצורה תקדימית העברת תקציב למימון בנק הדם. 

לפי התכנית יאספו מדי שנה 1000 מנות דם שעתידות להציל חולי לוקמיה, חולי כבד, סרטן, אנמיה ומחלות רבות נוספות. חמישה מיליון שקלים משקיע משרד הבריאות על מנת לעצור את גדילתם של בנקי הדם הפרטיים שגובים מחיר גבוה מהמבקשים לשמר. המטרה היא לממן את כל שלבי התהליך, החל משלב איסוף הדם, שימורו בתנאים המיוחדים והשתלתו בגוף החולה.